Strona główna
images/slajdy/slajd_zso.png

w ZSO! 30.05 - 7.06. 2020 r.

W tych dniach szczególnie zachęcamy do:

  • aktywności fizycznej

  • lektury, ciekawych filmików na temat zdrowia

  • rozmów z rodzicami, bliskimi (może uda się coś zmienić na lepsze?)

  • analizy obecnej diety, stosowania tej zdrowej - zgodnie z piramidą zdrowego żywienia!

W związku z epidemią, niestety w tym roku szkolnym, nie odbędą się akcje profilaktyczne, festyn, dzień sportu, konkursy, występy.. Śląsk jest województwem, gdzie jest teraz najwięcej zakażeń. Nadal starajmy się zachować dystans społeczny, dezynfekujmy ręce, nośmy maseczki (mimo zniesienie tego obowiązku), dbajmy o swoją odporność..

Dzień Sportu 1.06.2020r.

Musimy to "przeczekać", mimo że jesteśmy już wszyscy przemęczeni zdalną pracą, brakiem relacji face to face. Jak tylko "będziecie mieć dość", pamiętajcie o aktywności ruchowej. Tradycyjnie zachęcamy, aby DZIEŃ DZIECKA, był dla Was - naszych uczniów - DNIEM SPORTU! Nie spotkamy się na stadionie, jak to wcześniej bywało, ale niech każdy z nas w nadchodzącym tygodniu poświęci więcej czasu na aktywność ruchową! Pamiętajmy, że "soma i psyche" (ciało i dusza) współgra. Wycieczka rowerowa, długi spacer, jogging, ćwiczenia w parku, w domu... - sprawią, że poczujemy się silniejsi psychicznie, choć trochę zmęczeni fizycznie;)

Ruch wzmacnia odporność, doskonale rozładowuje stres, napięcie emocjonalne, poprawia samopoczucie, pomaga zwalczać depresję, ale także jeśli teraz więcej jemy i przesiadujemy w domu, to pomaga przy spalaniu kalorii i przyspiesza przemianę materii, ma wpływ na ujędrnianie ciała.

Skorzystajcie z dostępnych linków ( np. ćwiczenia z A. Lewandowską):

http://bazyliowymus.pl/2017/10/cwiczenia-domu-krotkie-filmiki/

lub ćwiczeń, które można wykorzystać i ćwiczyć w pokoju, na balonie - podczas przerw między lekcjami on-line:

https://www.youtube.com/watch?v=XV3g2c9SC-g

https://www.youtube.com/watch?v=3tJrKb7vXuc

Oczywiście wybór ćwiczeń to kwestia indywidualna – zależy przede wszystkim od stanu zdrowia oraz waszej sprawności. Mimo, że zawieszono konkurs "Trzymaj formę", proponujemy trochę refleksji na temat naszej formy fizycznej i psychicznej:) Zadbajmy o nasze ciało, a stan psychiczny będzie OK!

http://www.trzymajforme.pl/strona-glowna-1?lang_id=1

http://www.trzymajforme.pl/nasze-sposoby-na-zdrowie-23

Ruch wpływa pozytywnie na układ:

  • nerwowy (ruch powoduje wydzielanie endorfin, czyli tzw. „hormonów szczęścia“; poprawia się nasze samopoczucie, a dodatkowo dotleniamy mózg, co daje nie tylko spokojniejszy sen, ale i lepszą pamięć);

  • pokarmowy (regularne ćwiczenia mają dobry wpływ na nasz metabolizm, poprawiają przemianę tłuszczy i pracę układu wydalniczego, szybciej spalamy kalorie);

  • oddechowy (aktywność fizyczna zwiększa pojemność płuc i wytrzymałość całego organizmu, w rezultacie wolniej się męczymy i szybciej regenerujemy);

  • krwionośny (wysiłek fizyczny zwiększa przepływ krwi przez naczynia krwionośne, obniża ciśnienie tętnicze, zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu, zatorów i zakrzepów, zapobiega miażdżycy)

  • odpornościowy (aktywność ruchowa sprawia, że organizm jest znacznie odporniejszy na infekcje czy choroby; zmniejsza także ilość insuliny w organizmie i obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę);

  • ruchu (ćwiczenia wzmacniają układ kostny i elastyczność mięśni).

 

Oczywiście w wolnym czasie zachęcamy także do pomocy rodzicom (porządki, prasowanie, zakupy, przygotowanie posiłków...), do dobrej lektury, czy filmu. Nie traćmy kontaktu z bliskimi, umawiajmy się zachowując ostrożność!


Światowy Dzień bez Tytoniu” – 31 maja.


 

Przypominamy..

 

Papierosy są jednym z najbardziej destrukcyjnych nałogów. Poważne nadwyrężenie domowego budżetu, nieświeży oddech, czy problemy z cerą, to tylko najmniejsze i najłagodniejsze ze skutków palenia. Życzymy wszystkim, aby "ten nałóg zniknął wkrótce wśród mieszkańców naszej planety ZIEMIA".. Nie będzie nam groziło, nawet być palaczem biernym!!! Oddychajmy zatem powietrzem, wolnym od dymu papierosów!



Znamię! Znam je?”

W szkole realizujemy program Państwowej Inspekcji Sanitarnej „Znamię! Znam je?”. Jego głównymi założeniami jest upowszechnianie wśród młodzieży wiedzy z zakresu profilaktyki czerniaka. Każdego roku w Polsce onkolodzy wykrywają 2500 – 3000 przypadków nowych zachorowań na czerniaki. Niestety aż 40% chorych umiera, ponieważ zbyt późno trafia do lekarza. Tymczasem wcześnie wykryty czerniak jest bardzo łatwo uleczalny.

Czerniak jest nowotworem złośliwym skóry. Jest najłatwiejszy do zdiagnozowania nowotwór ponieważ rozwija się właśnie na powierzchni skóry. Ma wiele charakterystycznych cech, które pomagają w jego rozpoznaniu. Cechy te określa się za pomocą kryteriów ABCDE.

Zasady ochrony przed czerniakiem są bardzo proste:

  • Raz w miesiącu dokładnie oglądaj swoją skórę – sprawdź czy znamiona, które posiadasz nie zmieniają się lub czy nie pojawiły się nowe.

Jak wykonać samobadanie skóry pokazano na filmiku z poniższego linku:

https://www.youtube.com/watch?v=H-RQqWIOXcI

  • Jeśli zauważysz, że coś podejrzanego dzieje się z Twoim znamieniem, niezwłocznie udaj się do dermatologa lub chirurga-onkologa.

  • Unikaj słońca w godzinach 11.00 – 16.00.

  • Nie opalaj się w solarium !!!

  • Najlepiej raz w roku odwiedzaj kontrolnie dermatologa lub chirurga-onkologa.

  • Jeśli chcesz się opalać, rób to z głową – PAMIĘTAJ O STOSOWANIU FILTRÓW UV, NOSZENIU CZAPKI I OKULARÓW PRZECIWSŁONECZNYCH.



Życzymy energii, kondycji, uśmiechu i zdrowia!!!

Biolodzy, psycholog, pedagog, nauczyciele wychowania fizycznego oraz higienistka